Karpaltunnel syndrom

carpal tunnel anatomiEn tilstand med smerter og nummenhet på innsiden av hånda med utstråling til fingrene. Smertene er ofte nattlige. Tilstanden skyldes trykk på nervus medianus i karpaltunellen.

Operasjon

Behandling består i spalting av karpaltunnelen med åpen eller endoskopisk teknikk. Operasjonen utføres i en form for lokalbedøvelse og tar ca 15-30 minutter.

Etter operasjonen

Med moderne bedøvelsesmetoder kommer du deg raskt. Operasjonen utføres poliklinisk, hvilket innebærer at du reiser hjem samme dag.

Aktivitet/bevegelse

Armen skal holdes høyt første døgnet. Etter det skal fingrene brukes aktivt, men du skal ikke løfte med den opererte hånda på 14 dager.

Smerter

Du må være forberedt på at hånda vil være smertefull en stund etter operasjonen. Det er viktig at du tar smertestillende slik som det avtales ved hjemreise. Man regner med at det kan ta i hvertfall 3-6 måneder før plagene du har hatt forsvinner helt.

Feber

De første 1-3 dagene kan du få en lett feberstigning opptil 38-38,5 grader. Dersom feberen stiger ytterligere eller ikke går ned etter 2-3 dager, må lege kontaktes.

Bandasje

Det legges komprimerende bandasje på såret. Bandasjen reduseres etter 4-5 dager.

Sting

Stingene fjernes hos egen lege om 10-14 dager.

Sykmelding

Sykmelding skrives ut ved hjemreise. Du sykmeldes minst 14 dager, avhengig av hva slags arbeid du har. Eventuell forlengelse av sykmelding skjer via fastlegen din.

Komplikasjoner

Komplikasjoner forekommer sjelden, men en viss risiko for infeksjon og blødning finnes. Infeksjonen viser seg som en økende lokal rødme av huden og eventuelt feber. En eventuell infeksjon opptrer som regel 4-6 dager etter operasjonen.

Ved tegn til komplikasjoner er det viktig at du kontater oss.

Ringvoll Klinikken Hobøl Tlf. 69 92 43 33

Ringvoll Klinikken Oslo   Tlf. 69 92 43 32

Våre priser

Klikk her for å se Ringvoll Klinikkens prisliste.

Ventetider

PRIVAT/FORSIKRING:

Ortopedi:

Vurdering: 1 - 2 uker

Operasjon: ingen ventetid - time etter avtale

OFFENTLIGE AVTALER:

Ringvoll Klinikken har egen venteliste for de offentlige finansierte operasjonene,

se ventetider og type operasjoner i Hobøl og Oslo

Gastro-, koloskopi og ØNH ventetider klikk her.

Logg inn for medlemmer