Skulder

norskSkulderen har veldig stor bevegelighet. Muskulaturen holder skulderen stabil.

Operasjon

Skader, forkalkninger eller gjentatte betennelser er tilstander som kan operereres. Det foreligger to ulike operasjonsmetoder:

Kikkehullsteknikk og åpen kirurgi.

Det brukes narkose under operasjonen. Operasjonstiden er fra 1 til 2 timer.

Etter operasjonen

Ved hjelp av moderne operasjonsteknikker og bedøvelsesmetoder kommer du deg raskt. Operasjonen utføres poliklinisk, hvilket innebærer at du kan reise hjem samme dag.

Smerter

Du må regne med smerter i skulderen etter operasjonen. Vi sender med deg resept og smertestillende ved hjemreise. Det er viktig å bruke smertestillende som anbefalt. Dessuten er det lurt å ha kjøpt inn Panodil/Paracet tabletter før operasjonen. Smertene vil avta etter noen dager.

Bevegelighet

Hvor mye du kan/skal bevege armen og skulderen etter operasjonen, informerer operatøren deg om. Generelt skal du holde armen i ro første døgnet for å unngå blødning. Du skal gjøre øvelser fra dag 2. Len deg forover og gjør pendeløvelser.

Hver operasjonstype har sitt eget fysikalske behandlingsopplegg.

Blødning

Blødning i bandasjen kan forekomme. Hvis blødningen er stor og den ikke gir seg, må du kontakte lege.

Feber

Det er ikke uvanlig med lett feberstigning (38-38,5) de første 1 - 2 dagene etter operasjonen. Ved infeksjon i operasjonssåret opptrer dette som regel 4 - 6 dager etter inngrepet. Infeksjonen viser seg som en økende lokal smerte, rødme av huden og eventuelt feber. Har du slike symptomer, bør du oppsøke lege.

Dusj

Du kan dusje 4 dager etter operasjonen med bandasje på. Legg på ren og tørr bandasje etter dusingen. Forøvrig bør sårene være tildekket til stingene er fjernet.

Sykmelding

Du blir sykmeldt ca 6 - 8 uker. Sykmelding skrives ut ved hjemreise.

Kontroll

Som regel kontroll hos den legen som opererte deg, 1 - 3 måneder etter inngrepet.

Ved tegn til komplikasjoner er det viktig at du kontakter oss:

Ringvoll Klinikken Hobøl Tlf. 69 92 43 33

Ringvoll Klinikken Oslo   Tlf. 69 92 43 32

NB! På kveld/natt/helg må du kontakte din lokale legevakt.

Våre priser

Klikk her for å se Ringvoll Klinikkens prisliste.

Ventetider

PRIVAT/FORSIKRING:

Ortopedi:

Vurdering: 1 - 2 uker

Operasjon: ingen ventetid - time etter avtale

OFFENTLIGE AVTALER:

Ringvoll Klinikken har egen venteliste for de offentlige finansierte operasjonene,

se ventetider og type operasjoner i Hobøl og Oslo

Gastro-, koloskopi og ØNH ventetider klikk her.

Logg inn for medlemmer